Mick Jagger, 1968 © Baron Wolman |
Quan penso
que Mick Jagger ja és a punt d'arrbar a la setantena m'agafa un calfred. Veient-lo ara, es fa
difícil d'identificar-lo amb aquell jove andrògin de cos fibrat, moviments
felins i una actitud de rebel·lia que espantava la conservadora societat
britànica. Tot i amb això, la seva no és tampoc la imatge d'un venerable avi.
El Jagger actual conserva la figura esvelta, aquella agitació lúbrica que tant
ha seduït generacions de seguidors i uns llavis molsuts i insinuants que,
des de fa dècades, són la imatge corporativa dels Rolling Stones. I ell no ha
deixat de ser un fetitxe. Un fetitxe, a hores d'ara, potser arqueològic, però
un fetitxe al cap i a la fi. És a dir, que tot continua pràcticament igual (i
aquí ve quan l'adverbi es torna inquietant). Com se sol dir, els anys no
perdonen, i al rostre solcat d'arrugues hi hem d'afegir la seva incorporació
progressiva a un establishment del que, en aquells gloriosos seixanta i
setanta, tant en renegava.
Per
sort, tot i ser un dels grans ídols del rock, amb ell no ha funcionat
aquella màxima decadent que s'aplica a les estrelles més rutilants de
la música i del cine: Viu ràpid, mor jove i deixa un bonic cadàver, i
que al llarg del temps han fet seva, voluntària o involuntàriament mentre
es convertien en mites contemporanis, artistes com Brian Jones, James
Dean, Janis Joplin, Marilyn Monroe, Kurt Cobain, John Lennon, Pier Angeli,
River Phoenix, Jim Morrison i, més recentment, Michael Jackson, Brittany
Murphy, Amy Winehouse i Whitney Houston.
Mick Jagger
només ha envellit. I de passada, s'ha convertit en imatge de marca, sempre
aferrat a la mística del Rock and Roll i a un passat de drogues, detencions i
sexe salvatge. El bad boy de família de postguerra del sud-est
d'Anglaterra s'ha transformat en un milionari que alterna amb la jet-set
internacional sense perdre l'aura mítica i una sensualitat que encara torba
quan el veiem bellugar-se dalt de l'escenari, talment com si hagués fet
algun pacte amb el diable, per qui ja havia donat sobrades mostres de simpatia.
No ho puc
negar: els Rolling Stones, Ses Satàniques Majestats, són una de les
meves passions musicals. I Mick Jagger, un dels meus mites
sexuals, com ho és per a tantes altres dones i també per a molts
homes. Fa anys vaig conèixer un noi completament heterosexual que em deia que,
malgrat no agradar-li gens els homes, el Jagger seria l'únic tio amb qui, sense
pensar-s'ho, se n'aniria al llit. Agradarà més o menys, però és innegable
que traspua erotisme.
Concert dels Rolling Stones a Àmsterdam, 1973 |
És clar que
sempre hi ha qui no entén aquesta debilitat pel cantant dels Stones, i sol
al·legar amb certa displicència que el troba lleig,
efeminat i escanyolit (estic tipa de sentir-ho). Ja és una cosa ben
curiosa, això dels gustos! Objectivament, és cert que Mick
Jagger no té un físic, diguem-ne, canònic, i que no és una bellesa a
l'ús. Més mèrit, doncs, que encara conservi el sex appeal, l'allure
i l'originalitat artística que des dels llunyans anys 60 han
contribuït a mantenir i incrementar els admiradors de diferents
generacions que no es cansen de seguir-lo, d'escoltar les seves
cançons (signades sempre per ell i pel guitarrista del grup, Keith Richards —The
Glimmer Twins— i de celebrar-ne les extravagàncies de ric i famós
tocat pels déus.
A mi, ho
confesso, no m'han agradat mai els homes massa guapos (i, de nou, faig servir
un adverbi que, en aquest cas, revela la càrrega de l'evidència). Sempre els hi
he trobat quelcom d'insípid, d'avorrit, d'innecessàriament perfecte,
i normalment no em diuen res, tot i que sempre hi ha alguna excepció.
Cary Grant, sense anar més lluny. Sempre he preferit una imperfecció atractiva i
suggerent, amb un encant que no resulti excessiu a primer cop d’ull;
una certa ambigüitat desconcertant i, sobretot, una
harmonia que no embafi. Una bellesa amb cops amagats i molt viscuda:
amb vàries capes de vida i miracles que es despleguin poc a poc. Una mena de
bellesa capaç de sorprendre, de transformar-se, de combinar les
diferents arestes de la personalitat i de reflectir-les al rostre,
als moviments, al to de la veu, a la forma de mirar, a la manera de
somriure. I el Jagger, d'això, en va sobrat: en un tres i no res pot
passar de l'estètica macarra d'àngel de l'infern a la d'intelectual
maleït que es relaciona amb Andy Warhol i altres membres de la Factory,
com Lou Reed, mentre proclama la seva fascinació per Borges.
Amb Anita Pallemberg a Performance (Nicholas Roeg, 1970) |
La portada del disc Sticky Fingers |
L'aire dur,
salvatge i inconformista pot esdevenir d'un moment a l'altre tendre i
sensible. De hippy de Woodstock a dandy sofisticat reclamat per
l'excèntric Warhol, en un obrir i tancar els ulls. D'igual
manera que en un concert, quan canvia el rock and roll més vibrant i
provocatiu, ballant d'aquella manera personalíssima, procaç i suggerent
(que en qualsevol altre resultaria ridícula) per la balada més melòdica i
avellutada.
No puc
fer-hi res: m'agrada el Mick Jagger. Ja ho havia dit?...
Cap comentari:
No es permeten comentaris nous.